یزدفردا:در روز معاملاتی جمعه در بازارهای آسیا ارزش یورو با کاهش مواجه شده است و احتمالاً با توجه به تجدید نگرانی های سرمایه گذاران در مورد احتمال نکول غیر قابل کنترل یونان یا خارج شدن این کشور از منطقه پولی یورو بخاطر ابهامات سیاسی روند نزولی ارز رایج اروپا ادامه خواهد داشت.

تاکائو یاهاتا، مدیر ارشد بخش معاملات ارز در بانک میتسوبیشی توکیو یو اف جی، می گوید که همه چیز به یونان و مسائل سیاسی این کشور مربوط می شود.

ائتلاف حاکم آتن در انتخابات 6 می اکثریت خود را از دست داد و بازار به این موضوع توجه می کند که آیا این کشور مجبور خواهد شد انتخابات دیگری را در اوائل ماه جوئن برگزار نماید یا خیر.

نتیجه چنین انتخاباتی یا اجتناب از برگزاری آن می تواند منجر به تغییر در روند بهبود موقعیت مالی این کشور گردد چرا که شرط ضروری برای بدست آوردن کمک مالی از جانب سایر کشورهای واقع در منطقه پولی یورو و صندوق بین المللی پول اجرای اقدامات ریاضتی می باشد.

یورو در برابر دلار آمریکا در مقایسه با سطح 1/2934 دلار در اواخر روز معاملاتی پنج شنبه در نیویورک، در روز جاری در ساعت 4 و 50 دقیقه به وقت گرینویچ به سطح 1/2923 دلار رسیده است. ارز رایج اروپا در برابر ین ژاپن نیز در مقایسه با سطح 103/40 ین به سطح 103/18 ین رسیده است.

معامله گران می گویند که ضررهای یورو تا کنون محدود بوده اند بدلیل آنکه تعدادی از گمانه پردازها در حال دفاع از مانع قراردادهای اختیار معامله این ارز در سطح 1/2900 دلار می باشند.

یاهاتا اضافه می کند که اما با انتشار یک خبر منفی تأثیرگذار دیگر، از قبیل اخبار منفی از جانب کشور یونان، احتمالاً یورو دچار روند نزولی بیشتری خواهد شد.

بانک جی پی مورگان انتظار دارد در صورتیکه شرایط ریسک گریزی ادامه داشته باشند یورو احتمالاً به سطح پایین 94 ین سقوط نماید.

جونیا تاناسی، متخصص راهبردی ارشد ارز در بانک جی پی مورگان مستقر در توکیو، می گوید که اگر ریسک گریزی سرمایه گذاران تداوم داشته باشد درحالیکه افت در بازده های اوراق قرضه خزانه داری آمریکا نیز ادامه یابد، باید خود را آماده کاهش بیشتر از حد انتظار یورو نماییم.

از طرف دیگر دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در مقایسه با سطح 79/85 ین، در حال حاضر به سطح 79/84 ین رسیده است.

یاهاتا از بانک میتسوبیشی توکیو یو اف جی می افزاید که احتمالاً دلار آمریکا با افزایش مواجه خواهد شد چرا که سرمایه گذاران هنگام فروش ارز رایج اروپا به دنبال این ارز هستند. او ادامه می دهد که به دنبال فرصتی هستم تا دلار آمریکا بخرم.

شاخص دلار آی. سی. ای – که دنباله روی دلار آمریکا در برابر سبد ارزها می باشد – نیز در مقایسه با سطح 80/180 به سطح 80/261 رسیده است.

.

 

منبع www.iTahlil.com

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا